Jakie cechy powinien mieć dobry sprzedawca

Jakie cechy powinien mieć dobry sprzedawca

Nie każdy rodzi się świetnym sprzedawcą, który natychmiast po wejściu na rynek pracy jest w stanie pobijać rekordy sprzedaży i z miejsca przekonać klienta do skorzystania z proponowanej mu oferty. Niemniej jednak istnieje pewien ideał, do którego warto dążyć. Jakimi właściwościami powinien więc odznaczać się dobry sprzedawca?

Nie tylko wnętrze się liczy – czyli o aparycji słów kilka…

Dobry sprzedawca nie wyróżnia się jedynie ze względu na pożądane w tym zawodzie cechy charakteru lub umiejętności. Jego wygląd również ma znaczenie w kontakcie z klientami – można nawet śmiało stwierdzić, że niebagatelne. Doskonały handlowiec powinien wzbudzać zaufanie „od pierwszego wejrzenia”. Istnieją na świecie ludzie o takich twarzach, że od razu ma się ochotę powierzyć im tajemnicę lub… oszczędności. Oczywiście takie porównanie to gruba przesada, tym niemniej sprzedawca powinien wzbudzać zaufanie, a także stwarzać wrażenie „chodzącego profesjonalizmu”. W związku z tym jego strój musi być nienaganny i dostosowany do okazji – znoszone spodnie i rozchełstana koszula z pewnością nie pasują do idealnego image.

Pożądane cechy charakteru i umiejętności

Najważniejsze cechy, jakie powinny wyróżniać dobrego handlowca spośród rzeszy innych handlowców to przede wszystkim:

  1. Odporność na stres

Praca w handlu wiąże się z ogromnymi nerwami. Pozyskiwanie klientów, utrzymywanie z nimi kontaktu, masa sytuacji konfliktowych, reklamacje i wiele innych czynników sprawia, że czasami człowiek ma ochotę zaszyć się w ziemiance na końcu świata i nigdy więcej z niej nie wychodzić. Niestety dobry sprzedawca powinien posiadać pewnego rodzaju „skorupę”, która pozwoli mu na odcięcie się od tego rodzaju problemów i skuteczne działanie. Grunt to nie pozwolić wyprowadzić się z równowagi i umieć skutecznie funkcjonować pod dużą presją. Bez tego rodzaju umiejętności wykonując zawód handlowca można niesłychanie szybko osiwieć.

  1. Komunikatywność

Dobry sprzedawca powinien lubić ludzi, a jeżeli ich nie lubi, musi umieć doskonale udawać. Zdolność skutecznego porozumiewania się z klientami jest w tym przypadku nieodzowna i stanowi coś w rodzaju „być albo nie być” w tym zawodzie. Komunikatywność, po pierwsze, pozwala skutecznie i szybko nawiązać kontakt z klientem, a po drugie, radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi, które prędzej czy później się pojawiają. Znajomość i zdolność wykorzystywania zasad rządzących procesem komunikacji również jest nieodzowna.

 

  1. Zdolność rozwiązywania konfliktów

Dobry sprzedawca nie może być kimś w rodzaju „kłótliwej przekupki”. Powinien za to posiadać cenną w tym zawodzie umiejętność łagodzenia i rozwiązywania konfliktów. Z tym wiąże się również zdolność utrzymania nerwów na wodzy w chwili, gdy wszyscy inni płyną na wysokich falach negatywnych emocji. Handlowiec powinien działać jak balsam, a także niemal na poczekaniu wymyślać skuteczne i mądre rozwiązania pozwalające jak najkorzystniej zażegnać wszelkiego rodzaju spory, pojawiające się zawsze wówczas, gdy w grę wchodzą pieniądze (klient płaci i wymaga).

  1. Umiejętność budowania relacji

Komunikatywność to niestety nie wszystko. Skuteczny handlowiec powinien również posiadać umiejętność budowania i pielęgnowania trwałych relacji z klientami. Dziś w handlu pracuje się przede wszystkim w ten sposób. Nie jest żadną sztuką zdobyć klienta! Prawdziwa harówka zaczyna się wówczas, gdy trzeba go przy sobie utrzymać. Budowanie zdrowych relacji handlowych jest jednym ze sposobów pomagających w zdobyciu wierności usługobiorcy.

  1. Doskonale rozwinięte umiejętności negocjacyjne i asertywność

Dobry sprzedawca powinien być również świetnym negocjatorem. Znajomość podstawowych technik negocjacyjnych i umiejętność ich stosowania jest w tym przypadku bardzo mile widziana. Nie zawadzi również przejście solidnego treningu asertywności, która jest bardzo silnie powiązana z umiejętnościami w zakresie negocjacji. Oczywiście dobro klienta leży w centrum zainteresowań handlowca, tym niemniej, nie może on pozwolić „wejść sobie na głowę” i całkowicie pozbawić się zysku w postaci prowizji – przecież zawieranie korzystnych transakcji to jego praca (zarobkowa!).

  1. Zorientowanie na klienta

Asertywność nie jest jednak tym samym, co zupełne ignorowanie potrzeb klienta. Myślenie tego typu jest z gruntu błędne i może sprowadzić sprzedawcę na manowce. W handlu najważniejszy jest klient, a dobry sprzedawca powinien umieć skoncentrować się właśnie na nim i jego potrzebach i proponując poszczególne oferty, dążyć do ich zaspokojenia. Warto pamiętać, że zadowolony klient to wierny klient.

  1. Doskonała organizacja czasu pracy

Od handlowca wymaga się również umiejętności „opanowania czasu”. W pracy tego rodzaju konieczne jest samodzielne rozplanowanie poszczególnych czynności tak, aby jak najskuteczniej wykorzystać każdą minutę, starty są niewskazane. Nieprawidłowa organizacja może wiązać się z niedotrzymywaniem terminów, co z kolei z pewnością spowoduje niezadowolenie klientów, a tego lepiej unikać…